keskiviikko 31. joulukuuta 2008

Katjushat vaarana

Hamas oli tänään onnistunut ampumaan raketin Gazasta peräti Beersebaan (Be'er Sheva) asti, mikä on pisimmälle tähän asti lentänyt raketti.

Hamasin tavallisesti ampumien Qassam-rakettien kantomatka on vain kymmenkunta kilometria, joten kyseessä oli luultavasti syyrialaisvalmisteinen Katjusha-raketti, jonka kantomatka on noin 30 kilometriä. Samanlaisia raketteja laukaustiin edellisvuotisessa Libanonin sodassa tuhansittain Pohjois-Israeliin. Beershebaan on itse asiassa hieman pidempi matka, mutta ehkä raketilla oli lisäksi onnea matkassa tai ainakin myötätuuli. Tai Allahin siunaus.

Kukaan ei loukkaantunut iskussa.

Kuvassa Gaza (vihreä), rakettien kantomatka Beerseban etäisyyden perusteella ja sinisellä ensimmäisen päivän suunniteltu matkareittimme.

Rakettien kantaminen Beersebaan asti on sikäli pieni henkilökohtainen kysymys, että minun on ollut tarkoitus mahdollisesti yöpyä siellä myöhemmin keväällä. Samoin Khirbet Keyafa ja Tel es-Safi ovat kantama-alueella. Lisäksi käymme pohjoisessa lähellä Libanonin rajaa, jonka toiselta puolelta on aiemmin usein ammuttu raketteja.

Raketit eivät liene Israelin alueella kovin suuri turvallisuusongelma. Suurempana ongelmana on levottomuuksien kasvaminen Länsirannalla. Hamas voi myös aloittaa itsemurhapommitukset uudelleen, mikä on ongelma erityisesti Jerusalemissa. Sellaisen sattuminen omalle kohdalle on tosin hyvin epätodennäköistä.

Ongelmallisempi on Länsirannan turvallisuus, koska matkareittimme kulkee sen läpi, joskin tavallisesti turvallista itäistä reunaa pitkin. Levottomuuksien kasvaminen saattaisi kuitenkin merkitä Länsirannan alueella tehtyjen yksittäisiin ihmisiin kohdistuvien hyökkäysten yleistymistä.

Turvallisuustilanne kannattaa kuitenkin suhteuttaa siihen, että vuonna 2000 alkaneen toisen intifadan jälkeen on iskuissa kuollut noin 800 ihmistä eli 100 vuodessa, mutta auto-onnettomuuksissa kuolee Israelissa noin 1000 ihmistä vuodessa eli kymmenkertainen määrä. Sen pohjalta kannattaa Israelissa liikuttaessa enemmänkin huolehtia liikenneturvallisuudesta, joka on siellä oikeasti merkittävä ongelma.

Päivitys 4.1.2008: Kyseessä olivatkin mahdollisesti Grad-raketit, joilla voi olla pidempi kantama. Tarkan rakettimallin määritelmä vaikuttaa kuitenkin hieman hankalalta, koska raketit ovat usein pienpajoilla väsättyjä muunnelmia.

Ei kommentteja: